Selasa, 4 Ogos 2009

pencemaran bahasa

pencemaran bahasa ialah kesalahan yang dilakukan oleh penutur didalam kehidupan harian tidak kira sama ada kita sedar atau tidak. Antara jenis percemaran bahasa yang berlaku ialah bahasa rojak dan slanga. Apakah yang dimaksudkan denga bahasa rojak?
Dr teo yakin istilah bahasa rojak yang digunakan untuk merujuk kepada bentuk dan penggunaan yang mencampuradukan bahasa melayu dengan bahasa inggeris . (berita harian 24/12/08)
berdasarkan kenyataan diatas ini adapat saya simpulkan bahawa bahasa rojak sebagai pencampuran kod dalam komunikasi. bahasa rojak atau percampuran kod ini bukan sahaja berlaku secara lisan tetapi berlaku juga didalam komunikasi non verbal seperti iklan atau papan tanda yang memcampurkan dua bahasa didalam iklan atau papan tanda.


Buktinya didalam papan tanda bengkel






didalam iklan internet
kesalahan bahasa ini yang dilakukakan ini perlu ditangani dengan segara agar kita sebagai pengguna bahasa melayu dapat mendaulatkan bahasa melayu sebagai bahasa rasmi negara dan bahasa yang diwarisi dari turun temurun lagi. jesteru itu saya tegaskan disini supaya perlu ada badan-badan ngo yang menangani masalah percemaran bahasa. ingat pepatah melayu ini "bahasa jiwa bangsa" "rosak bahasa rosaklah bangsa".


Tiada ulasan:

Catat Ulasan